Hoe SocialSpel websitebezoekers omzet in leads met LeadBot
LeadBot is geen normale chatbot; met deze bot begeleid je namelijk bezoekers interactief bij hun zoekvraag en het uitvoeren van de juiste actie. Je bepaalt zelf welke acties belangrijk zijn en welke acties een bezoeker moet uitvoeren binnen jouw website. Staat het doen van een offerteaanvraag binnen jouw website centraal of wil je liever dat de bezoeker een whitepaper download? Naast het centraal stellen van een bepaalde conversie, kun je met LeadBot ook verschillende contactopties weergeven, doorverwijzen naar specifieke pagina’s of een afspraakformulier tonen. Benieuwd wat de mogelijkheden van LeadBot zijn en hoe SocialSpel LeadBot effectief inzet? Lees dan snel verder!
De mogelijkheden van LeadBot
Met LeadBot bepaal je dus zelf per pagina welke acties je wilt tonen binnen jouw website. Het is namelijk logisch dat je op de homepage bezoekers welkom wil heten en de bezoekers doorstuurt naar een specifieke pagina. Op een productpagina wil je echter weer een andere actie tonen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper, het maken van een afspraak of het aanvragen van een offerte. LeadBot bevat verschillende modules en widgets waarmee je dit kunt realiseren.
- LeadBot: heet bezoekers welkom en stuurt op specifieke contactopties.
- Afspraak flow/dynamisch formulier: voor het eenvoudig verzamelen van gegevens.
- WhatsApp widget: laat bezoekers een WhatsApp bericht sturen via jouw website.
- Contactformulier: bezoekers laten via een formulier hun contactgegevens achter.
- E-mailadres achterlaten: leadgeneratie gericht op e-mailadressen.
- Offerte aanvragen: toon een offerteformulier binnen LeadBot.
De inzet van LeadBot voor SocialSpel
Op SocialSpel vind je suppertoffe games die vanuit huis, maar wel in groepsverband, gespeeld kunnen worden. SocialSpel biedt de perfecte vorm van vermaak in een periode van thuiswerken. Het bedrijf richt zich met haar games zowel op de particuliere markt als op het bedrijfsleven. Particulieren kunnen direct via de website een reservering plaatsen, voor bedrijven wordt een aanbieding op maat in de vorm van een offerte aangeboden. Vanuit de leadbot voor SocialSpel wordt er daarom gestuurd op het initiëren van contact.
LeadBot op de homepage van SocialSpel:
LeadBot bij klik op 'Telefonisch':
LeadBot bij een klik op ‘Mail’:
Via slechts twee klikken neemt een bezoeker via de leadbot eenvoudig contact op met SocialSpel.
Naast het tonen van de contactopties, stuurt SocialSpel via LeadBot dus op contact. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen bellen of mailen. Bij een keuze voor één van de twee opties verschijnt er een laatste pop-up venster en wordt het bijbehorende formulier aan de bezoeker getoond.
Volledig inzicht in de prestaties
LeadBot is volledig meetbaar te maken. Met behulp van Google Analytics kunnen er conversiedoelen per actie vanuit de leadbot ingesteld worden. Op die manier ontstaat er inzicht in de prestaties van de leadbot en weet je precies hoeveel leads en contactmomenten er vanuit de leadbot gegenereerd worden.
Zo heeft SocialSpel inzicht in:
- Het aantal verstuurde e-mails
- Het aantal telefonische conversies
- Klikken op buttons
- Inzicht in de prestaties van LeadBot per pagina
Vervolgens kan er binnen Google Analytics een diepere analyse gemaakt worden, zo kun je bijvoorbeeld achterhalen vanuit welk kanaal er contact opgenomen is. Deze conversiegegevens kun je ook weer koppelen aan advertentiekanalen zoals bijvoorbeeld Google Ads. Op die manier heb je inzicht in de prestaties van de LeadBot vanuit betaalde online campagnes.
Om de data van de leadbot zowel inzichtelijk als overzichtelijk te maken, heeft SocialSpel de leadbot statistieken vanuit Google Analytics gekoppeld aan een gepersonaliseerd Google Data Studio dashboard. Op die manier heeft SocialSpel 24/7 inzicht in alle data. Via de periodekiezer linksboven in het dashboard kan SocialSpel de prestaties van de leadbot over een periode naar keuze analyseren.
LeadBot optimaliseren op basis van data
Wanneer de data van de LeadBot inzichtelijk gemaakt zijn, kan er vervolgens op basis van deze data geoptimaliseerd worden. Zien we bijvoorbeeld dat de contactoptie ‘telefoon’ niet of nauwelijks gebruikt wordt door bezoekers, dan zou het een optie kunnen zijn om deze contact optie niet meer te tonen. Hierdoor worden enkel nog de meest gebruikte opties getoond.