Google Tag Manager & Google Analytics 4 integratie

leadbot - print-18
leadbot-ruben
Ruben Kuiper
10 min read 27 okt 2023

Heb je jouw LeadBot helemaal naar wens samengesteld? Dan is het tijd om de LeadBot volledig meetbaar te maken met behulp van Google Tag Manager. In deze handleiding leggen we in 3 stappen uit hoe je de resultaten van LeadBot meetbaar kunt maken binnen Google Analytics 4.

Aan de slag met LeadBot

Inleiding

Heb je jouw LeadBot helemaal naar wens samengesteld? Dan is het tijd om de LeadBot volledig meetbaar te maken met behulp van Google Tag Manager. In deze handleiding leggen we in 3 stappen uit hoe je de resultaten van LeadBot meetbaar kunt maken binnen Google Analytics 4.

Deze handleiding bestaat uit:

  • 1. Google Tag Manager koppelen - ⏱Tijd: 1 minuut
  • 2. Google Tag Manager inrichten - ⏱Tijd: 10 minuten
  • 3. LeadBot events in Google Analytics 4 - ⏱Tijd: 10 minuten

Het proces neemt in totaal zo’n 20 minuten in beslag.

Succes met het meetbaar maken van LeadBot! Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via partners@leadbot.nl.

1: Google Tag Manager koppelen

⏱Tijd: 1 minuut

Om LeadBot meetbaar te maken, is de eerste stap het koppelen van jouw Google Tag Manager account. Per website koppel je het betreffende GTM-account middels de unieke Container-ID.

Waar vind ik de GTM container ID?

Volg de onderstaande stappen om het juiste GTM container ID te vinden:

➔ Ga je naar tagmanager.google.com en zoek het juiste account op
➔ Kopieer onder de kolom ‘Container-ID’ de code
➔ Ga naar jouw LeadBot partner omgeving en open via de dropdown linksboven het betreffende klant account.
➔ Klik op ‘instellingen’ in de sidebar
➔ Scroll naar het veld ‘Google Tag Manager’
➔ Plak in het veld ‘GTM container ID’ de gekopieerde code
➔ Klik op ‘Opslaan’

Heb je Google Tag Manager gekoppeld? Dan kunnen we door naar stap 2.

2: Google Tag Manager inrichten

⏱Tijd: 10 minuten

De verdere inrichting van de betreffende Google Tag Manager bestaat uit 3 onderdelen:

➔ Variabelen aanmaken (3 in totaal)
➔ Trigger aanmaken (1 in totaal)
➔ Tags aanmaken (3 in totaal)

Door het aanmaken van de variabelen, de trigger en de tags zorgen we ervoor dat de juiste gebeurtenissen verstuurd worden naar het Google Analytics 4 account.

Variabelen aanmaken (3 in totaal)

We beginnen met het aanmaken van 3 variabelen, bestaande uit:

➔ eventCategory
➔ eventAction
➔ eventLabel

We nemen de variabele eventCategory als voorbeeld. Het instellen van de verschillende variabelen doe je namelijk op precies dezelfde wijze, waarbij het enige verschil de benaming is.

  • 1. Ga naar: https://tagmanager.google.com/ en log in.
  • 2. Ga naar ‘Variabelen’ en klik op de knop ‘nieuw’ om een nieuwe variabele aan te maken. (in onderstaand voorbeelden zijn de variabelen’ al toegevoegd)
  • 3. Geef de variabele de naam ‘eventCategory’ en selecteer het type 'Variabele voor gegevenslaag. Zorg dat de naam van de variabele voor gegevenslaag exact ‘eventCategory’ wordt. Het is belangrijk dat deze naam letterlijk overgenomen wordt, anders werkt de variabele niet. Klik vervolgens op ‘Opslaan'.
  • 4. Doe dit op dezelfde wijze voor de andere 2 variabele en gebruik daarbij dus de onderstaande benamingen voor het veld ‘Naam van variabele voor gegevenslaag’
    - eventAction
    - eventLabel

    Zie hieronder ook het voorbeeld van de variabele ‘eventAction’

Uiteindelijk ziet het overzicht met gemaakte variabelen er als volgt uit:



Trigger aanmaken (1 in totaal)

Nadat de 3 variabelen aangemaakt zijn, maak je de trigger aan. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

➔ Nadat de 3 variabelen aangemaakt zijn, maak je de trigger aan. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
➔ Klik op 'nieuw'
➔ Geef de trigger de naam 'leadbot'
➔ Kies als type trigger voor 'Aangepaste gebeurtenis'
➔ Vul als naam van de aangepaste gebeurtenis 'leadbot' in.
Ook hiervoor heldt dat je exact deze benaming moet gebruiken (dus geen hoofdletters)
➔ Klik op 'Opslaan'


Tags aanmaken (3 in totaal)

Nadat de variabelen en de trigger aangemaakt is gaan we als laatste stap binnen Google Tag Manager de tags aanmaken, dit zijn de 3 onderstaande:

➔ Leadbot category
➔ Leadbot action
➔ Leadbot label

In het voorbeeld hieronder maken we de tag ‘Leadbot category’ aan. De overige tags maak je op exact dezelfde wijze aan, waarbij enkel de benaming van de tag en de gebeurtenisnaam verschilt.

➔ Ga binnen Google Tag Manager via de sidebar naar 'tags' en klik op nieuw
➔ Kies als tagtype voor 'Google Analytics: GA4-gebeurtenis'
➔ Let op dat er al wel een Google-tag aangemaakt is. Deze is namelijk benodigd om de koppeling tussen GTM en Google Analytics 4 te maken'
➔ Geef de tag de naam ‘Leadbot category’
➔ Kies de juiste Configuratietag oftewel het juiste GA4-account (we gaan er hier vanuit dat je GA4 al netjes via Google Tag Manager geïmplementeerd hebt)
➔ Vul onder ‘Gebeurtenisnaam’ de variabele ‘{{eventCategory}}’ in. Dit is de variabele die je in de eerste stap aangemaakt hebt.
➔ Voeg als trigger ‘leadbot’ toe. Dit is de trigger die je in de vorige stap aangemaakt hebt
➔ Klik op ‘Opslaan’

Doe dit vervolgens voor de onderstaande overige tags:

➔ LeadBot action - Gebeurtenisnaam: {{eventAction}}
➔ LeadBot label - Gebeurtenisnaam: {{eventLabel}}

Zie hieronder ook het voorbeeld van de tag 'LeadBot action'


Container publiceren

Heb je alle stappen doorlopen? Vergeet dan niet om je container te publiceren.

➔ Klik binnen de GTM-container rechtsboven op ‘verzenden’

3: LeadBot events in Google Analytics 4

⏱Tijd: 10 minuten

Wanneer je de GTM-container gepubliceerd hebt, kun je de GA4-events terugzien binnen Google Analytics.

➔ Open het betreffende Google Analytics 4 account
➔ Navigeer in de linker sidebar naar ‘rapporten’
➔ Klik op ‘realtime’

Open vervolgens de betreffende website en de LeadBot en klik op een aantal elementen naar wens. Verstuur bijvoorbeeld als test een WhatsApp bericht.

➔ Je kunt de getriggerde events bekijken in de tabel ‘aantal gebeurtenissen’

Op de volgende pagina zie je een overzicht met alle mogelijke (standaard) LeadBot events.



Overzicht LeadBot events

In de onderstaande tabel zie je de verschillende standaard LeadBot events, die doorgeschoten kunnen worden naar Google Analytics 4.

* [node_label] = Binnen LeadBot heb je de mogelijkheid om per component een Google Analytics label in te vullen. De tekst die je in een label zet, wordt door middel van - [node_label] doorgeschoten naar Google Analytics.

In het voorbeeld hieronder zou er in het veld ‘Label Google Analytics’ bijvoorbeeld ‘WhatsApp bericht homepage’ ingevuld kunnen worden.

leadbot-ruben
Ruben Kuiper Partner succes manager