Een chatbot of een leadbot op je website?
Hoewel een chatbot en een leadbot op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, verschillen ze op sommige vlakken behoorlijk. Om te beginnen hebben ze ieder een ander doel. Een chatbot helpt klanten door vragen te beantwoorden, waar een leadbot zorgt voor een stijging in het aantal leads.
Voor we beginnen
Wat we in ieder geval weten is dat websitebezoekers steeds minder tijd of zin hebben om een website door te speuren op zoek naar een antwoord. Voor je het weet, roept jouw website irritatie op en ben je de bezoeker weer kwijt. Hoe je dit kunt voorkomen? Met de inzet van ‘bots’ op jouw website. In deze blog lichten we de twee meest voorkomende bots voor je uit: een chatbot en een leadbot. Zo weet jij precies de verschillen en welke het beste aansluit bij jouw website. Voordat we in de verschillen duiken, leggen we nog even kort uit wat een chatbot en wat een leadbot is.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een interactieve tool die ontworpen is om real-time gesprekken te voeren met websitebezoekers, zonder dat daarbij een echt persoon nodig is. Ze werken op basis van kunstmatige intelligentie (AI), geautomatiseerde regels, natuurlijke taalverwerking (NLP) of machine learning (ML). Ze verwerken data om zo op verschillende soorten verzoeken te kunnen reageren.
Chatbots zijn een populaire tool geworden waarmee bedrijven tijd en geld kunnen besparen en een betere klantervaring kunnen bieden. Zo worden ze vaak ingezet om de klantenservice afdeling te ontlasten. Door zo goed mogelijk antwoorden te geven op veelgestelde vragen, problemen op te lossen of technische ondersteuning te bieden. Misschien ken je wel de klantenservice chatbot van Bol. Die heeft zelfs een eigen naam gekregen: Billie.
Wat is een leadbot?
Een leadbot is een marketingtool die helpt met het genereren van leads: potentiële klanten die actief interesse tonen. Een leadbot begroet websitebezoekers op een persoonlijke manier, toont de belangrijkste call-to-actions en stimuleert laagdrempelig contact. De tool is niet geprogrammeerd voor een live chat. Het werkt juist met een vooraf ingesteld stroomdiagram. Het diagram zorgt ervoor dat de bezoeker met weinig klikken de gewenste actie onderneemt. De teksten, acties en formulieren kun je volledig zelf instellen. Op die manier verhoog je het aantal conversies van je website. Leadbots zijn dus niet alleen een servicegerichte-tool, maar ook een leadgeneratie-tool.
Daarnaast heeft een leadbot als voordeel dat het meerdere afdelingen binnen je bedrijf kan ondersteunen. Terwijl een chatbot over het algemeen gericht is op de klantenservice. Met een leadbot komen de leads direct bij de juiste contactpersoon of afdeling terecht. Zo belandt een warme lead bij sales, een servicevraag bij klantenservice en een sollicitatie bij HR. Op deze manier verdeel je de marketingleads efficiënt.
Wat zijn de 3 belangrijkste verschillen tussen een leadbot en een chatbot?
Persoonlijke benadering met een ander doel
Uit onderzoek blijkt dat mensen meer en meer behoefte hebben aan interactie. Terwijl organisaties steeds minder inzetten op persoonlijk contact. Met zowel een chatbot als een leadbot kan je bezoekers deze interactie op je website bieden. Alleen praat je bij beide tools niet met een écht persoon. Om de interactie persoonlijker te laten voelen, kun je een naam en foto toevoegen aan je bot. Een chatbot en een leadbot hebben met hun persoonlijke benadering wel een ander doel. Een chatbot heeft als doel om de bezoeker zo snel mogelijk, zonder tussenkomst van een echt persoon, antwoord te geven op (veelgestelde) vragen. Een leadbot heeft als doel om met een persoonlijke benadering mensen een gewenste actie uit te laten voeren. Daarbij kun je binnen een leadbot op elke pagina een ander persoon tonen. Dus op de Werken-bij pagina wordt de bezoeker begroet door de HR-manager en op de offerte pagina door de salesmanager. Zo creëer je herkenning en zorg je ervoor dat de doelgroep altijd in contact komt met de juiste persoon.
Leadgeneratie
Gemiddeld verlaat 98% van bezoekers een website zonder gegevens achter te laten. Maar met de inzet van een leadbot haal je meer conversies uit je website. Door zelf in te stellen welke knoppen er worden getoond, kan je de gewenste harde en zachte conversies van de website goed onder de aandacht brengen. Dat lukt bij een chatbot veel minder goed. Hoewel je een gesprek tot op zekere hoogte kan sturen met de antwoorden die door de chatbot worden gegeven, ligt de focus op het beantwoorden van vragen van de websitebezoeker. En daar zit het grote verschil: wil je de klantenservice verlichten, of meer leads behalen?
Hoe een leadbot websitebezoekers omzet naar leads? Door gewenste acties direct onder de aandacht te brengen met een call-to-action knop. Een paar voorbeelden van slimme knoppen: het downloaden van een brochure, het inplannen van een adviesgesprek of het aanvragen van een gratis proefles. Zo wordt je websitebezoeker met één druk op de knop een lead.
Ook zorgen de laagdrempelige contactopties in een leadbot ervoor dat je meer leads behaald. Je biedt bezoekers de mogelijkheid om een vraag te stellen via WhatsApp, telefoon, e-mail of een terugbelverzoek achter te laten. Door een korte vraag te stellen via een leadbot, neem je de eerste drempel van contact opnemen weg. In onze klantcases zie je dat dit voor een extra boost in leads zorgt. Naast het stellen van vragen kunnen formulieren in een leadbot ook worden gebruikt om afspraken te maken, sollicitaties te versturen of offertes aan te vragen. Hoe simpeler het formulier, hoe lager de drempel voor de bezoeker.
Live chatten
We benoemden het al even kort, maar het voordeel van een chatbot is het verlichten van de klantenservice. De focus van een chatbot ligt volledig op het beantwoorden van vragen en zo goed mogelijk helpen van klanten. De chatbot bepaalt zijn antwoorden op basis van alle informatie die vooraf is meegegeven. Het nadeel van dit systeem is dat het foutgevoeliger is dan een leadbot. Wanneer een klant een vraag stelt die de chatbot niet kan beantwoorden of die te complex is, kan dat tot frustratie leiden. De klant moet vervolgens wachten tot hij een medewerker te spreken krijgt. Een chatbot kan nu eenmaal niet alle vragen of problemen oplossen.
Live chatten kan niet in een leadbot. Maar met één klik kun je de bezoeker wel in contact brengen met een medewerker. Zo heeft een leadbot een koppeling gemaakt met Whatsapp Business, zodat bezoekers makkelijk kunnen chatten met een echte medewerker. Deze contactoptie kost minder moeite dan het stellen van je vraag via e-mail. Daarnaast is er bij WhatsApp minder tijdsdruk om te reageren in vergelijking met een live chatbot. Op Whatsapp hebben mensen namelijk niet de verwachting dat er direct gereageerd zal worden, ook omdat de chat bewaard blijft. Binnen een leadbot kun je ook duidelijk aangeven wat de verwachte reactietijd van je bedrijf is. JHP Fashion speelt hier slim op in met een automatisch bericht voor zowel binnen als buiten openingstijden.
Daarnaast heeft een leadbot als voordeel dat het meerdere afdelingen binnen je bedrijf kan ondersteunen. Terwijl een chatbot over het algemeen gericht is op de klantenservice. Met een leadbot komen de leads direct bij de juiste contactpersoon of afdeling terecht. Zo belandt een warme lead bij sales, een servicevraag bij klantenservice en een sollicitatie bij HR. Op deze manier verdeel je de marketingleads efficiënt.
De verschillen op een rij
Waar je misschien verwacht dat een chatbot en een leadbot op elkaar lijken, verschillen ze op de meeste vlakken behoorlijk. Dit komt doordat ze allebei een ander doel hebben. Een chatbot beantwoordt veelgestelde vragen en is gericht op klanten helpen, waar een leadbot zorgt voor een stijging in het aantal harde en zachte conversies. Daarnaast brengt een leadbot een bezoeker laagdrempelig in contact via bijvoorbeeld WhatsApp of e-mail. Door vanuit een leadbot de bezoekers aan de juiste afdeling of persoon te koppelen, worden zij persoonlijk geholpen en worden de leads intern efficiënt verdeeld. Waar een chatbot juist aan de hand van geautomatiseerde antwoorden de bezoeker in een live chat te woord staat.
Ben jij na het lezen van deze blog benieuwd wat een leadbot voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op via partners@leadbot.nl. Of misschien ben je al overtuigd! Dat snappen we. Start dan meteen met een gratis 30 dagen proefperiode.
Over LeadBot
Wist je dat maar liefst 98% van de bezoekers een website verlaat zonder actie te ondernemen? LeadBot is dé marketingtool voor agencies die websitebezoekers omzet in zachte en harde leads. Bezoekers kunnen laagdrempelig contact opnemen, via kanalen zoals e-mail, Whatsapp Business of een terugbelverzoek. Verhoog met LeadBot je conversieratio voor bijvoorbeeld sollicitaties, offertes of afspraken. Maak je website interactiever en verbeter zo direct de gebruikerservaring.