Meer resultaat met Neuromarketing en LeadBot

Neuromarketing en LeadBot
leadbot-willeke
Willeke Stam
4 min read 5 jun 2024

Door de inzet van technieken uit neuromarketing haal je meer resultaat uit je marketing. Wij nemen je mee in de wereld van consumentengedrag, leggen je uit hoe het brein werkt en geven je vijf concrete tips hoe je neuromarketing kan toepassen met LeadBot. Tijd voor inspiratie én meer marketingresultaat!

Neuromarketing in een notendop

Bij neuromarketing draait het erom hoe de consument denkt en beslist. Het is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische inzichten en technieken vanuit neurowetenschap worden toegepast binnen marketing. De inzichten vanuit neuromarketing worden gebruikt om consumentengedrag te voorspellen en daarop in te spelen, met als doel het verbeteren van de resultaten. En het verbeteren van de marketingresultaten, daar houden we bij LeadBot van!

Consumentengedrag - rationeel of irrationeel?

Wij mensen zijn veel minder rationeel dan dat je in eerste instantie denkt. Want ruim 95% van de keuzes worden onbewust gemaakt. Op een dag krijg je zo ontzettend veel keuzes voorgeschoteld, dat het logisch is om ze intuïtief, snel en automatisch te maken. Maar hoe val je dan nog op met marketing? Door op te vallen binnen dit onbewuste gedrag, ook wel ‘’Systeem 1’’ genoemd.

Tip 1: Ga van stilstaand naar bewegend beeld

Je bezoeker scrollt door je website, wat natuurlijk goed is! Maar hoe zorg je ervoor dat er een concrete actie wordt uitgevoerd of een bezoeker niet vroegtijdig de webite verlaat? Door op te vallen met een bewegend beeld. De automatisch openende LeadBot is daar een mooi voorbeeld van, want het trekt direct de aandacht. De eerste trigger in het onbewuste gedrag is al gemaakt! Wil je nog sterker de aandacht trekken? Voeg zoals hieronder het ‘’Inbox effect’’ of een ‘’Notificatie’’ toe.

Tip 2: Breng contrast aan in kleuren

Er zijn meer manieren om de aandacht van een websitebezoeker te krijgen. Zo zorgt het aanbrengen van een contrast in kleur ook voor aandacht. Geef de knop met de belangrijkste call-to-action daarom een opvallende kleur.  Stel de LeadBot op jouw website zo in dat het nog wel conform huisstijl is, maar tegelijkertijd opvalt binnen de pagina.

Tip 3: Zorg voor gebruikersgemak

Zodra je de aandacht hebt van de websitebezoeker, moet het direct duidelijk zijn wat je aanbiedt binnen de LeadBot. Dit bespaart de bezoeker mentale inspanning, waardoor de websitebezoeker sneller het gewenste gedrag vertoont. ‘’Ik heb een vraag’’, ‘’Offerte aanvragen’’ of ‘’Inschrijven bij de nieuwsbrief’’ klinkt misschien niet heel sexy, maar beschrijft wel precies je aanbod. Een hoger gebruikersgemak door duidelijkheid dus.

Tip 4: Stel eenvoudige vragen

Veel marketeers gebruiken LeadBot ook als wegwijzer door de website. Bezoekers komen zo op de juiste webpagina uit, waardoor de bouncerate verlaagd wordt. Om mensen te laten doorklikken binnen de LeadBot, is het van belang eenvoudige vragen te stellen. Waarom? Mensen beantwoorden simpele vragen namelijk in een automatisch reflex.

Stel bezoekers daarom korte en concrete vragen die iedereen makkelijk kan beantwoorden. Geef vervolgens twee tot vier concrete keuzes en je zult zien dat de bezoeker snel doorklikt. Voorbeeldje dan maar? Een reisbureau stelt vragen als: ‘’Hoe ziet jouw ideale vakantie eruit?’’ - Avontuurlijk, relaxed of combinatie. ‘’Hoe reis je het liefst?’’ - Trein, auto of vliegtuig. Rond je advies af met ‘’ Deze vakanties passen echt bij jou’’ en verwijs door naar de juiste pagina. Zonder LeadBot had de bezoeker die pagina echt niet zo snel gevonden!

Tip 5: Benoem letterlijk gewenst gedrag

Kijk, je bezoekers klikken door binnen je LeadBot. Je bent er bijna! Om ze het gedrag te laten afronden, is het goed om letterlijk het gewenste gedrag te benoemen. Gedrag voltooien wordt namelijk makkelijker als je precies vertelt wat er wordt verwacht en daarbij werkt de gebiedende wijs het best. Dus vraag niet om ‘’Jouw gegevens’’ maar ‘’Vul jouw e-mailadres in’’.

Neuromarketing en LeadBot - Bewegend beeld
Neuromarketing en LeadBot - Contrast in kleuren
Neuromarketing en LeadBot - Zorg voor gebruikersgemak

Hoe zit het dan met dat bewuste gedrag?

De beroemde gedragspsycholoog Daniel Kahneman verdeelt alle beslissingen die we dagelijks nemen in ‘’Systeem 1’’ (onbewuste brein) & ‘’Systeem 2’’ (bewuste brein) op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek. Het oplossen van 1+1, fietsen en de tekst op een reclamebord lezen valt in Systeem 1; onbewust gedrag dus.

Maar het oplossen van 14+83x2, fileparkeren langs de gracht en een offertecalculatie aanvragen valt binnen Systeem 2; bewust gedrag. Om bewust onder de aandacht te komen, is het daarom van belang om op te vallen binnen Systeem 1. Vandaar al die moeite dus! 😉

Toepassen van Neuromarketing met LeadBot

Binnen neuromarketing draait het dus om het opvallen binnen Systeem 1, voordat Systeem 2 in werking wordt gesteld. Zet daarom het bewegende beeld van LeadBot in om op te vallen en maak gebruik van een kleurcontrast. Als mensen de LeadBot hebben geopend, maak je de actie eenvoudig door eenvoudige vragen te stellen en gewenst gedrag letterlijk te vertonen.

Meer uit je LeadBot halen?

Onze Partner Success Manager Floris denkt graag mee hoe je neuromarketing kunt toepassen met LeadBot. Neem gerust contact op met Floris de Bont via floris.debont@leadbot.nl of 06 43 53 78 59.

leadbot-willeke
Willeke Stam Marketing strategist