PUUR* Makelaars verhoogt conversiepercentage van 0,2% naar 5% met LeadBot

mockuuups-user-typing-on-a-macbook-pro-14-mockup
Foto close-up Talitha 2
Talitha Harthoorn
5 min read 8 okt 2024 Leadgeneratie

PUUR* Makelaars is een alles-in-één partner voor koop, verkoop, verhuur, verbouwing en verduurzaming van woningen. Hoewel veel aanvragen via hun netwerk binnenkwamen, bleef het aantal online aanvragen achter. Om meer leads te genereren en het contact met potentiële klanten te verbeteren, besloot PUUR* Makelaars in samenwerking met hun marketingbureau LeadLogic de kracht van LeadBot in te zetten. Dit zorgde niet alleen voor een toename in contactmomenten, maar ook voor een enorme stijging van het conversiepercentage.

Vraagstuk en aanpak binnen de Makelaardij

In de uitdagende woningmarkt is het voor makelaars essentieel om zich te onderscheiden van de concurrentie. PUUR* Makelaars doet dit door een breed dienstenpakket aan te bieden. Hierbij ondersteunen ze klanten bij het realiseren van hun woonwensen met persoonlijke aandacht en gedegen advies.

Hoewel PUUR* Makelaars veel aanvragen kreeg via hun eigen netwerk, bleven de online aanvragen achter. Om hier verandering in te brengen, zette LeadLogic advertenties op Google en Facebook in om de zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Deze campagnes zorgden voor meer verkeer naar de website. Toch viel op dat het verkeer eenmaal op de site niet goed converteerde en (contact)aanvragen uitbleven. Daarom werd LeadBot ingezet om het contact laagdrempeliger te maken en de conversies te verhogen.

"Met LeadBot voegden we meer zachte conversies en variatie in call-to-actions toe. Dat maakte het contact met potentiële klanten direct laagdrempeliger. Dit leidde tot een duidelijk resultaat: het conversiepercentage steeg van 0,2% naar 5%. Danzij LeadBot genereren we nu veel meer leads voor PUUR* Makelaars, wat onze marketingstrategie sterker dan ooit maakt."

Sharonne foto vierkant
Sharonne KnoopsMarketeer bij Buro Aangenaam

Inzet van LeadBot

De website van PUUR* Makelaars had oorspronkelijk slechts één conversiepunt: een algemeen contactformulier. Met de inzet van LeadBot zijn er meerdere zachte conversiepunten toegevoegd, wat zorgt voor een grotere diversiteit aan call-to-actions. Er is een funnel gecreëerd met drie verschillende LeadBots, afgestemd op de content van de pagina's. De standaard LeadBot verschijnt op de homepage en de meeste andere pagina’s. Op de woningen- en dienstenpagina's worden twee specifieke LeadBots ingezet, waarbij de focus ligt op andere conversies.

Standaard LeadBot

Op de homepage begroet makelaar Rutger Spiering de websitebezoekers persoonlijk via de LeadBot. Deze bot richt zich op de volgende conversies:

  • Laagdrempelig contact: bezoekers kunnen hun vraag eenvoudig stellen in de LeadBot via een e-mailformulier, een terugbelverzoek of door direct te bellen.
  • Diensten bekijken: met de knop ‘Bekijk een dienst’ worden de belangrijkste diensten getoond: kopen, verkopen, verhuren en taxeren. Bezoekers die op een van deze opties klikken, worden direct naar de betreffende dienstpagina geleid.  Voor een overzicht van alle diensten kunnen ze op ‘Bekijk alle diensten’ klikken.

Standaard LeadBot

Na klik op ‘Een dienst bekijken’

Woningen & Diensten LeadBot

Op de pagina ‘Ons aanbod’ worden alle beschikbare koop- en huurwoningen getoond. Dankzij LeadBot zijn hier de nieuwe call-to-actions ’Bezichtiging plannen’ en ‘Brochure aanvragen’ aan de pagina toegevoegd. Websitebezoekers kunnen dit makkelijk aanvragen met een kort formulier in de LeadBot.

Op de ‘Diensten’ pagina is ligt de focus op de belangrijkste call-to-action: 'Een makelaar spreken’. Deze knop is opvallend gekleurd in de LeadBot om extra aandacht te trekken en leidt bezoekers naar het contactformulier op de website. In zowel de woningen- en diensten LeadBot blijft de mogelijkheid om laagdrempelig contact op te nemen. Dit kan net zoals bij de standaard LeadBot via de ‘Ik heb een vraag’ knop.

Woningen LeadBot

Diensten LeadBot

Resultaten

LeadBot is op de website van PUUR* Makelaars het belangrijkste middel om bezoekers te converteren tot leads, doordat de tool zo laagdrempelig is. Door verschillende LeadBots op strategische plekken op de website te integreren, zijn de volgende resultaten behaald in 6 maanden:

  • Toename contactmomenten: door meerdere zachte conversiepunten toe te voegen, zoals e-mailformulieren en terugbelverzoeken, steeg het aantal contactmomenten. Dit resulteerde in 62 terugbelverzoeken en 189 ingevulde formulieren in LeadBot.
  • Forse stijging van conversiepercentage: het conversiepercentage is gestegen van 0,2% naar 5%, wat neerkomt op een enorme toename van het aantal gegenereerde leads.
  • Effectieve leadgeneratie: dankzij de gerichte call-to-actions op de woningaanbod- en dienstenpagina’s, hebben meer bezoekers actie ondernomen.  Dit leverde 30 brochure aanvragen op.

0

Totale interacties met LeadBot

0%

Ingevulde contactformulieren

0

Terugbelverzoeken

0

Brochure aanvragen

0%

Stijging conversieratio

Belangrijkste learning

Het toevoegen van verschillende zachte conversiepunten via de LeadBot heeft het contact met potentiële klanten laagdrempeliger gemaakt. Hierdoor stegen de websiteconversies aanzienlijk. Deze aanpak heeft LeadLogic geholpen meer leads te genereren en de websiteconversies voor PUUR* Makelaars te verbeteren.

Ook meer conversies halen uit je website? Probeer LeadBot 30 dagen uit. Meld je hier aan voor een gratis proefperiode.

Foto close-up Talitha 2
Talitha Harthoorn Partner Success Manager