Stijging contactmomenten voor Ploeger Logistics

mockuuups-working-on-macbook-pro-space-gray-mockup
Foto close-up Talitha 2
Talitha Harthoorn
4 min read 16 sept 2024 Vacaturemarketing Leadgeneratie

Ploeger Logistics is een toonaangevend bedrijf in de transport- en logistieke sector, gespecialiseerd in het efficiënt verplaatsen van goederen in de Benelux. Een van hun grootste uitdagingen is het werven van gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs. Hun vaste marketeer vanuit Buro Aangenaam vertelt ons over hoe ze deze uitdaging aangaan, onder andere met behulp van LeadBot.

Vraagstuk en aanpak binnen de Logistiek

In de transport- en logistieke sector is de arbeidsmarktkrapte een groeiend probleem, vooral voor functies als vrachtwagenchauffeur. Aangezien salarissen volgens CAO overal gelijk zijn, is het cruciaal voor logistieke bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrentie. Daarom bouwt Buro Aangenaam bij Ploeger aan een sterk werkgeversmerk, draaien ze campagnes via Facebook en Instagram en zetten ze het werkplezier en de persoonlijke ervaringen van medewerkers centraal in hun content. Daarnaast zorgt de inzet van LeadBot op de ‘Werken bij’ website voor een duidelijke stijging in zachte conversies – contactmomenten – die uiteindelijk kunnen leiden tot sollicitaties.

Inzet van LeadBot

De normale sollicitatieformulieren van Ploeger waren vrij uitgebreid, wat de drempel om te solliciteren kon verhogen. Daarnaast ontbraken er snelle opties voor bezoekers om hun gegevens achter te laten. Bezoekers konden alleen zelf het telefoonnummer bellen of e-mailadres mailen. Dit probleem is aangepakt met de implementatie van verschillende LeadBots op de ‘Werken Bij Ploeger’ website.

Standaard LeadBot

Op bijna alle pagina’s wordt de standaard bot getoond, waarbij HR-manager Yarima de bezoekers persoonlijk begroet. Bij het aanspreken van nieuwe medewerkers is het van belang om ook diverse zachte conversiepunten aan te bieden. Als het eerste contactmoment is geweest, volgt vaak ook de weg naar een sollicitatiegesprek. De bot is gericht op de volgende zachte conversies:

  • Vacatures bekijken: de knop ‘Naar alle vacatures’ leidt bezoekers direct naar het vacatureoverzicht.
  • Telefonisch contact: via de ‘Bel mij terug’ knop kunnen bezoekers hun telefoonnummer achterlaten als ze nu geen tijd hebben om te bellen. Toch liever direct bellen? Het telefoonnummer van de HR-manager staat ook in het welkomstbericht.
  • Contactformulier: bezoekers kunnen eenvoudig een vraag stellen aan de HR-manager via een contactformulier. Hierbij kan de bezoeker zijn voornaam, achternaam, telefoonnummer, e-mailadres en een bericht achterlaten.

Standaard LeadBot

Leadgeneratie voor vacatures met LeadBot

Na klik op ‘Contactformulier’

Leadgeneratie voor vacatures met LeadBot

Vacaturepagina LeadBot

Op de vacaturepagina’s voor vrachtwagenchauffeurs in Waalwijk, Bunschoten en Breda wordt een specifieke LeadBot ingezet. Hier worden bezoekers persoonlijk begroet door de teamleider van de standplaats. Direct contact met de teamleider voelt voor veel chauffeurs laagdrempeliger. Daarnaast is het eerste sollicitatiegesprek voor deze functies met de teamleider, wat de persoonlijke aanpak versterkt. De bot focust zich op de volgende conversies:

  • Telefonisch contact: net als bij de standaard bot, kunnen bezoekers makkelijk hun telefoonnummer achterlaten met de ‘Bel mij terug’ knop.
  • Sollicitatieformulier: bezoekers kunnen direct solliciteren via een eenvoudig sollicitatieformulier in LeadBot. Dit formulier is veel minder uitgebreid dan de standaard sollicitatieformulieren met eisen zoals een foto, motivatie en cv. De drempel om te solliciteren wordt hierdoor nog lager. Makkelijker kan haast niet!

LeadBot voor standplaats Waalwijk & Bunschoten

Leadgeneratie voor vacatures met LeadBot

LeadBot voor standplaats Breda

Leadgeneratie voor vacatures met LeadBot

"Met LeadBot kan deze doelgroep - die vaak onderweg is - snel hun telefoonnummer achterlaten. Dit maakt de drempel tot solliciteren een heel stuk lager als ze geen cv of motivatie op hun telefoon paraat hebben. En eventuele vragen worden snel beantwoord, wat soms net die laatste twijfel wegneemt!"

Buro-Aangenaam-high-res-8-scaled-pqn632et471dvb0gr9wdj9cefx3wsqafgveuwno4lc.jpg
Emie BuddeMarketeer bij Buro Aangenaam

Resultaten

Laten we in de resultaten duiken. De inzet van LeadBot heeft in 6 maanden de volgende resultaten opgeleverd:

  • Toename zachte conversies: LeadBot zorgt voor meer contactmomenten via de website. Hierbij wordt de ‘Bel mij terug’ knop het meest gebruikt.
  • Hogere efficiëntie: leads komen direct bij de juiste teamleider van een standplaats binnen, wat de wervingsprocedure versnelt.
  • Gebruiksvriendelijkheid website: LeadBot blijkt eenvoudig in gebruik voor een brede doelgroep, inclusief sollicitanten van 60+. Ook zij wisten de tool moeiteloos te gebruiken en vulden zonder problemen contactformulieren in. Dit heeft de gebruiksvriendelijkheid van de hele website verder verbeterd.
  • Positieve merkassociatie: de persoonlijke begroeting en eenvoudige sollicitatieprocedure versterken de merkbeleving van Ploeger.

0

Totale interacties met LeadBot

0

Terugbelverzoeken

0

Sollicitaties en contactformulieren

0

WhatsApp berichten

Belangrijkste learning

De inzet van LeadBot bij Ploeger heeft laten zien hoe belangrijk het is om het sollicitatieproces zo laagdrempelig mogelijk te maken. Vooral in een krappe arbeidsmarkt. Door bezoekers persoonlijk te benaderen en eenvoudige contactopties te bieden, verlaag je de drempels voor sollicitanten. Dit leidt niet alleen tot meer sollicitaties, maar ook tot een verbeterde merkbeleving en efficiëntere werving. Ongeacht de leeftijd of digitale vaardigheden van de doelgroep!

Wil je ook meer resultaat halen uit jouw vacaturemarketing? Meld je hier aan voor een gratis proefperiode van 30 dagen en ervaar de voordelen.

Foto close-up Talitha 2
Talitha Harthoorn Partner Success Manager